dlaczego ośrodek odwykowyUzależnienie od alkoholu jest jednym z najczęściej występujących nałogów. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak powszechna jest to choroba. Z uzależnienia nie można wyjść samodzielnie, nie da się go również pozbyć raz na zawsze. Alkoholizm to choroba, a leczenie uzależnienia alkoholowego powinno trwać (w dostosowanej do potrzeb formie) przez całe życie pacjenta. Pierwszym krokiem w terapii powinna być jednak decyzja o chęci wyrwania się ze szponów uzależnienia. W naszym kraju istnieją prywatne i państwowe ośrodki odwykowe dla alkoholików i jest to najlepsze miejsce, by rozpocząć leczenie alkoholika. Dowiedz się dlaczego.

Czym jest alkoholizm?

Alkoholizm to niepohamowany pociąg do napojów wyskokowych. Podobnie jak inne uzależnienia i choroby o podłożu psychicznym, może on przybierać różne formy i mieć rozmaite przyczyny. Stereotypy kreują obraz alkoholika jako osoby z marginesu społecznego, jednak coraz częściej nałóg ten dopada osoby dobrze sytuowane, które poprzez alkohol radzą sobie z codziennym stresem. Częste stosowanie drinka jako lekarstwa na wszystkie problemy może dość szybko doprowadzić do niezdrowej zależności, kiedy dana osoba przestaje panować nad swoim stosunkiem do alkoholu. Takie osoby często wypierają myśl o uzależnieniu, jednocześnie coraz bardziej zagłębiając się w nałóg, co prowadzi do degeneracji więzi społecznych życia rodzinnego i zawodowego. Osobom na ważnych stanowiskach borykającym się z chorobą często bardzo trudno podjąć decyzję o tym, aby rozpocząć leczenie alkoholizmu. W takim przypadku istotne może być wsparcie bliskich. Warto wiedzieć jednak, że renomowany ośrodek leczenia alkoholizmu zapewni nie tylko kompleksowe leczenie z udziałem wykwalifikowanych terapeutów, ale też komfortowe warunki pobytu i całkowitą dyskrecję.

Terapie alkoholowe – możliwości

Terapia antyalkoholowa, zwana odwykiem, może przyjmować różne formy. Można się jej poddać w sposób stacjonarny, dzienny lub na zasadach ambulatoryjnych. Nie da się ukryć, że najbardziej skuteczne będzie leczenie alkoholizmu w specjalnym ośrodku odwykowym, który dysponuje odpowiednią, dostępną przez całą dobę kadrą, infrastrukturą i doświadczeniem w postępowaniu w rozmaitych przypadkach. Po zakończeniu kuracji w ośrodku należy kontynuować założenia przyjętego programu i stosować się do wskazówek terapeutów. Warto też nieustannie uczęszczać na terapię indywidualną i grupową, która stanowi duże wsparcie w pozostaniu w trzeźwości.

Jak przebiega leczenie uzależnienia alkoholowego w ośrodku odwykowym?

Wszystkie terapie alkoholowe rozpoczynają się zwykle od tzw. detoksu. Chory poddawany jest detoksyfikacji lub odtruwaniu, jeśli doszło do zatrucia alkoholowego wywołanego jego częstym spożyciem. Ten etap polega na usunięciu z organizmu wszelkich śladów substancji wyskokowych. Detoks jest konieczny, by pozbyć się objawów tzw. syndromu odstawienia, który powoduje przykre dolegliwości fizyczne. Podczas detoksu pacjentowi podaje się elektrolity, by uzupełnić płyny.

Kolejnym, kluczowym etapem jest terapia. Najpopularniejszym systemem leczenia alkoholizmu jest tzw. program 12 kroków wspierana przez terapię indywidualną i grupową. Chorzy wraz z terapeutą szukają przyczyn uzależnienia oraz poznają jego mechanizmy.

Ośrodki odwykowe – alkoholizm

Ośrodki odwykowe dla alkoholików to najlepsze miejsce na walkę z uzależnieniem. Odpowiednia atmosfera oraz dostęp do profesjonalnej pomocy przez całą dobę pozwala przetrwać pierwsze, najtrudniejsze dni. Dzięki indywidualnemu podejściu do pacjenta leczenie alkoholizmu jest skuteczniejsze, a dostęp do dodatkowych zajęć pozwala na nowo odnaleźć wewnętrzny spokój i nauczyć się funkcjonowania bez używek.