Leczenie depresji

Na czym polega depresja?

stany depresyjne

Stany depresyjne potrafią zaatakować człowieka znienacka. Ktoś świetnie funkcjonuje, ma pracę, rodzinę, przyjaciół, a nagle coś się wydarza i chory nie potrafi wstać z łóżka. Innym razem choroba rozwija się przez lata i odbiera człowiekowi życie kawałek po kawałku. Zmniejsza jego chęć do spotkań z innymi ludźmi, zabiera satysfakcję z życiowych osiągnięć, a na końcu chęć do samego życia. Stany depresyjne potrafią trwać tygodniami, ale czasem ciągną się miesiącami albo latami, w szczególności nieleczone. Dlatego tak ważne jest odpowiednie leczenie depresji.

Czym stany depresyjne różnią się od depresji dwubiegunowej?

Zupełnie inną chorobą, chociaż pozornie podobną, jest depresja dwubiegunowa. To dwie choroby w jednej, bo poza tym, że występują stany depresyjne, są też okresy manii i hipomanii. Czym jest mania? To niekontrolowana energia i kompletny brak hamulców. Chory dużo je, śpi mało albo prawie wcale, podejmuje nierozsądne decyzje, jest bardzo towarzyski, gadatliwy, momentami wręcz agresywny. Chce zwiedzać świat, wziąć kredyt, otworzyć nowy biznes, uprawiać sporty ekstremalne. Wydaje dużo pieniędzy, nawet jeśli na co dzień jest bardzo oszczędny. Taki okres pobudzenia trwa krótko i po nim przychodzi depresja dwubiegunowa. Jest ona zwykle bardziej gwałtowna i głęboka, niż gdy występują same stany depresyjne. Jeden stan przechodzi w drugi i ciężko powiedzieć, co jest bardziej męczące.

Co jest najtrudniejsze w chorobie?

Chory nie może znieść cierpienia w depresji i może wręcz oczekiwać manii, w szczególności, gdy jest to lżejsza forma, hipomania. Z drugiej strony może bać się manii, bo po niej zawsze przychodzi dół i chorego uderza odpowiedzialność za to, co zrobił w czasie „górki”. Z kolei dla rodziny mania jest bardzo stresująca, bo bliski zachowuje się nieodpowiedzialnie i nieprzewidywalnie, ciężko z nim przebywać i za nim nadążyć. A stany depresyjne w ramach choroby, jaką jest depresja dwubiegunowa, oznaczają zagrożenie samobójstwem i chorego nie można zostawiać samego. Opieka nad chorym jest trudna i mało kto ma możliwość robić to w domu. Profesjonalna pomoc odciąża chorego i jego rodzinę oraz umożliwia powrót do zdrowia.

Jak leczy się depresję?

W ramach leczenia stosuje się kuracje w warunkach szpitalnych albo ambulatoryjnych. Klinika VIP ma malowniczo położoną placówkę we wsi Dubie, gdzie leczenie depresji czy manii przebiega wieloetapowo. Z kolei w naszych przychodniach położonych w województwie łódzkim, Pacjent może kontynuować leczenie depresji po wyjściu z Kliniki VIP. Depresja dwubiegunowa, nerwica depresyjna i stany depresyjne z naszą pomocą są uleczalne, tylko trzeba dać sobie pomóc.