uzależnienie alkoholowe

Uzależnienie alkoholowe – jak rozpoznać chorobę?

Alkoholizm to bardzo poważna choroba, w skrajnych przypadkach prowadząca do śmierci. Niemal każdy człowiek w różnych sytuacjach sięga po alkohol. Towarzyszy on nam przy rodzinnych i zawodowych uroczystościach, kieliszkiem trunku witamy pojawienie się na świecie nowego człowieka i żegnamy zmarłych. Okazjonalne spożywanie wysokoprocentowych napojów to jeszcze nie alkoholizm. Kiedy więc picie wysokoprocentowych trunków staje się chorobą?

Pierwszym zwiastunem jest potrzeba sięgania po kieliszek, gdy przeżywamy negatywne emocje. Poprawa nastroju, jaką odczuwamy po alkoholu, jest pretekstem do powtarzania takich zachowań przy kolejnym przykrym doświadczeniu. Bardziej niepokojące jest pojawienie się luk pamięciowych po biesiadach uświetnianych alkoholem. Mówimy wtedy, że „film mi się urwał”. Faza krytyczna, jeśli chodzi o uzależnienia alkoholowe, następuje wtedy, gdy pojawia się przymus picia – głód alkoholowy, co za tym idzie – zaniedbywanie obowiązków i rodziny, koncentrowanie zainteresowań wokół alkoholu, wypieranie problemu itp. Na tym etapie mogą już wystąpić takie choroby somatyczne towarzyszące alkoholizmowi, jak uszkodzenia wątroby, zmiany w mózgu, choroby układu pokarmowego, zmiany w układzie nerwowym i inne. Ostatni etap objawia się poprzez ciągłe picie, także alkoholi niekonsumpcyjnych, również przez psychozy alkoholowe, lęki, depresje czy niekontrolowaną agresję i zaburzenia w logicznym myśleniu.

Już we wstępnej fazie choroby (alkohol na poprawę humoru) nie każdy człowiek z własnej woli zrezygnuje z alkoholu. Lekceważenie tego objawu, co często zdarza się osobom mającym na koncie ważne sukcesy życiowe (rodzina, prestiżowe stanowisko, pieniądze), jest pierwszym krokiem do uzależnienia. Utożsamianie alkoholika z menelem stojącym przed sklepem monopolowym jest poważnym błędem, bo przed tą chorobą nie chronią, ani majątek, ani prestiż społeczny. Nie musisz pić najtańszego alkoholu, by stać się alkoholikiem. Może to być ekskluzywny trunek, ale i on nie uchroni przed chorobą, jaką jest uzależnienie od alkoholu.

Tego problemu nie należy lekceważyć. U lekarza pierwszego kontaktu można zdobyć poradę, gdzie i jak można leczyć tę chorobę.