Uzależnienie od hazardu

Uzależnienie od hazardu – symptomy i leczenie

odwyk narkotykowy

Hazard w polskich realiach długo nie był postrzegany, jako potencjalne źródło zagrożenia uzależnieniem. Z pewnością wpływał na to bardzo ograniczony dostęp do gier hazardowych. Przez kilkadziesiąt lat przeciętni obywatele mogli jedynie kupować losy na loterii oraz obstawiać kupony w Toto Lotku. Nawet wówczas jednak znacząca część społeczeństwa przyznawała się do wypełniania przynajmniej jednego kuponu tygodniowo, rezygnując z innych przyjemności. Pomimo małej skali zjawiska oraz niewielkiej szkodliwości takiego działania, granie w gry liczbowe za pieniądze było już symptomem uzależnienia. Obecnie w Polsce dostępne są kasyna, można grać na wyścigach i obstawiać wyniki meczów u bukmacherów. Marzenia o szczęściu w grze i wielkiej wygranej wpędzają wiele osób w chorobę, jaką jest uzależnienie od hazardu.

Objawy uzależnienia od gier hazardowych

Pierwsze oznaki uzależnienia od zdrapek, zakładów na wyścigach czy gier na automatach są trudne do zauważenia. Często potencjalny nałogowiec zagląda do punktów lotto czy salonów z grami w drodze do pracy lub znajomych, ukrywając ten fakt przez rodziną lub bagatelizując go. Uzależnienie od hazardu staje się poważnym problemem, kiedy dla gier zaniedbuje się swoje obowiązki i przeznacza na nie wszystkie dostępne środki. Za typowe symptomy uzależnienia uważa się sytuacje, gdy zagrożona nim osoba:

• gra w tajemnicy i odczuwa potrzebę ukrywania tego faktu przed otoczeniem,
  • kłamie na temat wysokości wygranych lub przegranych,
  • gra do „ostatniej złotówki” i nie potrafi zmotywować się do wcześniejszego odejścia,
  • gra na kredyt, za pożyczone pieniądze, za zastaw w nadziei, że się odegra,
  • sprzedaje rzeczy lub kradnie, aby uzyskać środki na granie,
  • budzi wyraźne zaniepokojenie bliskich i znajomych, którzy dostrzegają problem.

Leczenie uzależnienia od hazardu

Nałóg hazardowy nie zagraża bezpośrednio zdrowiu lub życiu osoby uzależnionej, ale w poważnym stopniu wpływa na jej komfort. Tracenie pieniędzy na grach prowadzi do zubożenia, a w konsekwencji obniżenia stopy życiowej. Jeśli problem nie zostaje w porę rozwiązany, nałogowiec traci również rodzinę i pozostaje sam, wyobcowany i skoncentrowany wyłącznie na jednym problemie – jak zdobyć środki na hazard. Często osoby poza kontrolą kończą w zakładzie karnym, złapane na kradzieży albo oszustwie. Zanim dojdzie do ostateczności uzależnienie od hazardu można leczyć podobnie, jak alkoholizm czy narkomanię.

Terapia hazardu to terapia psychologiczna, która ma charakter poznawczo-behawioralny. Jej celem jest wypracowanie zmiany zachowań, nauka walki z uzależnieniem, rozpoznawanie i pokonywanie problemów, które skłaniają do grania. Ostatecznie terapia ma zmienić sposób myślenia o hazardzie i nastawienie do sposobu grania. Skorzystanie z terapii przez osoby uzależnione nie jest przykładem słabości, ale świadomą, dojrzałą decyzją o potrzebie pomocy w poważnym problemie.