Nerwica jest chorobą, która może przyjąć wiele postaci. W każdej z nich można ją określić jako zaburzenie psychiczne. Niemniej jednak jej objawy mogą dotyczyć zarówno umysłu, jak i ciała pacjenta. Dlatego leczenie nerwicy należy rozpocząć od dokładnego zdiagnozowania, z którą jej wersją zmaga się pacjent.

nerwica

Po pierwsze i najważniejsze, warto wiedzieć, czym nerwica różni się od psychozy. Choć oba zaburzenia są związane często z doświadczaniem lęku i rożnego rodzaju natręctw, pacjent zmagający się z nerwicą ma pełną świadomość swoich objawów i podchodzi do nich krytycznie. To dobra wiadomość, ponieważ znacznie bardziej prawdopodobne jest, że osoba chora zgłosi się do specjalisty po pomoc. Lekarz zaś – neurolog lub psychiatra – zdiagnozuje postać zaburzenia i zadecyduje, jak poprowadzić leczenie nerwicy.

Nerwica depresyjna, lękowa i więcej

Nerwica niejedno ma oblicze. Jej najpopularniejsze postaci to:

• nerwica neurasteniczna – związana z częstymi huśtawkami nastroju, wzmożoną pobudliwością lub apatią wywołanymi czynnikami zewnętrznymi;
  • nerwica histeryczna – często związana z hipochondrią, a więc nieustannym wrażeniem, że jest się na coś chorym, ciągłym złym samopoczuciem,
  • nerwica lękowa – objawia się nieustannym poczuciem obawy, nieuzasadnionym lękiem, np. o siebie, swoich bliskich czy n. tym „co ludzie powiedzą”, może przybrać formę fobii i dawać również objawy somatyczne,
  • nerwica natręctw – wiążą się z nią zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, np. chorobliwa potrzeba utrzymania czystości,
  • nerwica depresyjna – czyli dystymia, która objawia się apatią, smutkiem i zaburzeniami psychoruchowymi, nieco łagodniejszymi niż „klasyczna” depresja.

Jak leczyć nerwicę? Wszystko zależy i od jej postaci, i od stopnia zaawansowania choroby. Decyzję o tym, jak będzie wyglądała terapia, powinien podjąć lekarz prowadzący.

Nerwica depresyjna i lękowa – nie tylko objawy psychologiczne

Istotnym wyróżnikiem nerwic w różnych postaciach jest również to, że ich objawy nie ograniczają się wyłącznie do tych dotykających umysł. Drugą stroną medalu są symptomy o charakterze somatycznym. Najbardziej typowe to np.:

• bóle oraz zawroty głowy,
  • problemy żołądkowe,
  • drżenie kończyn,
  • nagłe uderzenia gorąca,
  • drętwienie kończyn,
  • problemy ze snem – zarówno bezsenność, jak i zbyt wiele godzin snu,
  • zaburzenia popędu seksualnego,
  • bóle kręgosłupa.

Jeżeli więc odczuwasz tego typu objawy, a jednocześnie zmagasz się z natręctwami, stanami lękowymi lub obniżeniem nastroju, które trwa przez dłuższy czas – warto zgłosić się albo do lekarza rodzinnego, albo od razu do neurologa czy psychiatry. Specjalista zdiagnozuje Twój stan oraz wskaże, czy dolegliwości, których doświadczasz, są wynikiem nerwicy czy innej jednostki chorobowej.

Leczenie nerwicy lękowej i depresyjnej

Nerwica lękowa oraz depresyjna są jednymi z najczęstszych postaci tego zaburzenia. Na postać depresyjną może cierpieć, zgodnie z szacunkami, ok. 5% społeczeństwa. Obie wiążą się zarówno z obniżonym nastrojem, jak i poczuciem strachu. Dlatego leczenie nerwicy musi obejmować nie tylko terapię farmakologiczną, ale także psychologiczną. Pomocne w tych formach schorzenia są również turnusy terapeutyczne, które odbywają się w kameralnych ośrodkach, np. takich jak Klinika VIP. Holistyczna, intensywna terapia, trwająca np. kilka tygodni, uwzględnia m.in.:

• stałą opiekę medyczną i psychologiczną,
  • psychoterapię indywidualną oraz grupową,
  • ciekawe zajęcia warsztatowe oraz rekreację na świeżym powietrzu,
  • muzykoterapię, zabiegi SPA oraz inne formy terapii relaksacyjnej.

Umiejętnie skomponowany program pozwala pacjentom szybciej odzyskać poczucie równowagi i umożliwia skuteczniejsze radzenie sobie z problemami na co dzień. Dlatego coraz więcej osób chorych na nerwicę decyduje się na skorzystanie z tej formy terapii.

Z nerwicą w każdej postaci – o ile jest skutecznie leczona – da się żyć. Dlatego jeśli zmagasz się z jej objawami, udaj się do specjalisty i odkryj na nowo radość życia. To naprawdę możliwe.