Nieustanny smutek, poczucie beznadziei, utrata chęci do życia, brak energii, zaburzenia snu – to tylko niektóre symptomy, którymi objawiają się stany depresyjne. Warto wiedzieć, że depresja jest niezwykle poważną chorobą, której leczenie jest dużym wyzwaniem. Jak powinno przebiegać i jakie postaci może przybrać depresja? Oto najważniejsze informacje.

leczenie depresji

Depresja jest niezwykle podstępną chorobą. Często rozpoczyna się bardzo niewinnie i niepostrzeżenie. Przychodzi znienacka, krok po kroku odbierając radość z życia. Stany depresyjne to coś znacznie poważniejszego niż chwilowa chandra czy złe samopoczucie. Różnią się od tymczasowej obniżki nastroju właśnie permanentnością. Nie mijają po kilku godzinach czy dniach. Wręcz przeciwnie – pogłębiają się i mogą doprowadzić nawet do stanu, w którym pacjent nie jest w stanie podnieść się z łóżka. Często jednak osoba postronna może nawet nie zauważyć, że jej krewny czy przyjaciel zmaga się z depresją.

Szczególnie trudna do wykrycia wydaje się depresja dwubiegunowa. Dzieje się tak dlatego, że choroba w tej postaci ma dwie powtarzające się naprzemiennie fazy. Pierwsza to „klasyczna” depresja, a więc moment, w którym pacjent zmaga się z poczuciem beznadziei i smutkiem. Druga to zaś faza manii, a więc „zwyżki” nastroju – czasem bardzo gwałtownej i intensywnej. Gdy osoba zmagająca się z depresją w tej postaci znajduje się w fazie manii, może tryskać humorem i entuzjazmem, a także chętniej narażać się na ryzyko – np. podejmując wówczas pochopne decyzje finansowe itp. Jak sobie z nią radzić? Aby rozpocząć leczenie depresji, należy ją przede wszystkim zdiagnozować, a następnie podjąć właściwe kroki. Wbrew pozorom, sama farmakoterapia nie wystarcza.

Jak przebiega leczenie depresji?

Bez względu na to, czy to depresja dwubiegunowa czy klasyczna, leczenie schorzenia powinno przebiegać pod kontrolą specjalisty. Jakiego? Wsparcia na początek można szukać u dobrego psychologa. Prowadzona przez niego terapia pomoże w łagodniejszej postaci choroby lub też na jej początkowym etapie. Jeśli jednak postać depresji jest cięższa, wsparcia udzieli psychiatra. Wbrew pozorom, leczenie jednak nie będzie polegało wyłącznie na podaniu pacjentowi antydepresantów. Farmakologia bowiem to tylko jeden z elementów znacznie szerszej, prowadzonej holistycznie terapii.

Co pomaga w leczeniu depresji? Bardzo częstymi elementami terapii jest:

• codzienny ruch i rekreacja na świeżym powietrzu – doskonale wpływają na poprawę samopoczucia, dlatego pacjenci często decydują się na leczenie depresji w prywatnych ośrodkach położonych z dala od miasta, np. takich jak Klinika VIP – to dobra szansa na „przebrnięcie” przez pierwszy etap terapii,
  • psychoterapia, a więc indywidualna i grupowa praca z terapeutą, która pozwoli „przepracować” zarówno przyczyny choroby, jak i zyskać nową perspektywę w życiu, oraz rozpoznawać wczesne symptomy, jakie charakteryzują stany depresyjne;
  • poszukiwanie wsparcia u bliskich – z pomocą najbliższych łatwiej jest odzyskać równowagę i zareagować, gdy ponownie pojawią się objawy choroby.

Leczenie depresji może być skuteczne

Eksperci mówią, że depresja to najlepiej dająca się leczyć choroba psychiczna. Najlepsze efekty terapii – lekowej oraz psychologicznej – można osiągnąć wówczas, gdy podejmie się ją niedługo po tym, jak pojawi się problem. Niemniej jednak, nawet leczenie podjęte na późniejszych etapach przynosi dobre rezultaty. Istotne jest jednak, aby pacjent:

• był świadomy swoich problemów i chciał pokonać stany depresyjne,
  • otrzymał odpowiednie wsparcie również od swoich bliskich,
  • poddał się kompleksowej terapii pod okiem specjalistów – niewskazane jest samodzielne podejmowanie leczenia lub modyfikacja dawek zalecanych przez psychiatrę leków,
  • nauczył się samodzielnie wykrywać pierwsze objawy depresji – choroba ma bowiem tendencję do nawrotów, które mogą być jednak skutecznie powstrzymane „w zalążku”.

Jeśli i Ty lub ktoś z Twoich bliskich zmaga się z depresją w jakiejkolwiek postaci – nie wahaj się skorzystać z pomocy. To pierwszy krok do odzyskania pełnej radości życia.