Nerwica należy do grupy schorzeń psychicznych, które coraz częściej pojawiają się w społeczeństwie. Choroba ta obejmuje zespół rozmaitych zaburzeń powodowanych lękiem i stresem, a objawia się w sposób psychiczny oraz somatyczny. Może mieć zróżnicowane podłoże i wykazywać rozmaite symptomy, dlatego u każdego pacjenta przebieg choroby wygląda inaczej. Dowiedz się, jak leczyć nerwicę.

Skąd bierze się nerwica?

Przyczyny występowania zaburzeń nerwicowych nie są ściśle określone. Najczęściej nerwica lękowa dopada osoby, które żyją w ogromnym stresie lub mają za sobą pewne traumatyczne przeżycia. Powodować ją może również przemęczenie. Jej objawy często uniemożliwiają chorym normalne funkcjonowanie, dlatego konieczne jest podjęcie odpowiedniego leczenia.

Objawy nerwicy

Nerwica nie zawsze musi być łatwa do zdiagnozowania. Niekiedy objawy somatyczne takie jak bóle głowy, problemy skórne czy też nadciśnienie mogą sugerować innego rodzaju schorzenia, jednak w rzeczywistości odpowiada za nie psychika pacjenta. Dlatego na leczenie nerwicy lękowej często można trafić dopiero po dość długiej tułaczce po lekarzach różnych specjalności.

Do typowych objawów choroby należą:

jak leczyc nerwice

• lęk,
  • niepokój,
  • problemy ze snem,
  • uczucie zmęczenia,
  • nadpobudliwość,
  • zaburzenia pamięci,
  • zaburzenia dysocjacyjne.

Ponadto mogą występować takie symptomy jak:

• bóle głowy, w tym migreny,
  • nadciśnienie,
  • nadmierna potliwość,
  • problemy skórne,
  • tiki nerwowe,
  • mdłości, wymioty, biegunki
  • oraz wiele innych.

Nerwica może się uaktywniać jedynie w konkretnych sytuacjach (np. pod postacią fobii), występować napadowo lub chronicznie.

Nerwica – leczenie

Leczenie nerwicy zwykle nie jest łatwe, jednak ze względu na duży wpływ na życie pacjenta, jest ono konieczne. Najczęściej stosuje się podejście wielotorowe, łącząc farmakologię z psychoterapią. Leczenie nerwicy lękowej doskonale wspierają też dodatkowe formy terapii, takie jak relaksacja, terapia światłem czy też terapia zajęciowa. Holistyczne podejście do próby uspokojenia organizmu pacjenta to najlepsza metoda na pozbycie się przykrych objawów. Podczas psychoterapii chory uczy się również odróżniać napady lęku od faktycznego zagrożenia fizycznego i poznaje metody ich okiełznywania. Jest to najważniejsze zadanie, jakie spełnia ta forma leczenia. Preparaty farmakologiczne zwykle mają na celu łagodzenie objawów fizycznych i ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Najczęściej stosuje się leki przeciwdepresyjne i leki nasenne oraz przeciwlękowe, które działają doraźnie.

Niestety, jeżeli chodzi o choroby psychiczne, do jakich zalicza się nerwica lękowa, leczenie ma charakter długotrwały lub wręcz stały, ponieważ bardzo ciężko całkowicie uwolnić się od zaburzeń, które mają dużą skłonność do nawrotów. Ważne, by terapia była prowadzona pod nadzorem doświadczonego lekarza psychiatry albo psychoterapeuty.

Nerwica depresyjna

Jeżeli chodzi o chorobę, jaką jest nerwica, leczenie przebiega inaczej w przypadku odmiany lękowej i inaczej w przypadku mniej nerwicy depresyjnej. Ta odmiana choroby charakteryzuje się objawami typowymi dla depresji – obniżeniem nastroju, zniechęceniem, zmęczeniem i brakiem sensu życia. Pacjent, którego dotknęła nerwica depresyjna, realizuje jednak swoje codzienne obowiązki. Ogólny zamysł terapii jest podobny i opiera się na spotkaniach z psychoterapeutą. Warto wspomóc leczenie nerwicy również innymi zabiegami i zajęciami, które wpłyną na odprężenie ciała i umysłu. Harmonijnie dobrane działania podjęte z odpowiednią intensywnością to szansa na powrót do zdrowia i możliwość pełnego korzystania z życia.